Unghästarna

För er hästnördar som undrar hur det går här nere med unghästarna, här kommer en liten uppdatering.

Canzone 3år, är skitarg när jag inte är i stallet, bits och är otrevlig, med mig är han en liten prins som gör allt jag ber om, han skrittar, travar och galopperar när jag säger att han ska göra det, han stannar direkt om jag ber om det och kommer när jag visslar. Han är mer eller mindre som en hund.

Coco 4år, är också skitarg, försöker skrämma folk och när man rider så försöker hon göra allt för att jag inte ska komma upp, när hon inser att jag inte kommer ge mig så är hon supersnäll, sen när jag rider måste jag hitta på någonting HELA TIDEN annars gör hon det åt mig och det är inte alltid jag tycker hennes påhitt är så bra... När vi löshoppar så springer hon in i andra ridhuset, klämmer sig mellan hinder och vägg etc. Efter arbetspasset är hon alltid gosig och snäll, för hon tycker ju om att jobba, att få göra av med energi.
Idag hade hon och jag ett jättebra dressyrpass, hon va snäll hela tiden och gjorde det jag bad om, det går framåt! Hon är en riktigt fin och arbetsvillig tjej egentligen, men precis som mig så vill hon inte jobba hårdare än hon måste och då är det ju bra att han en PT som säger vad man ska göra, eller hur?
Att våra unghästar gör så är inte så konstigt, det handlar ju om ledarskap, från marken funkar det bra, hon ska bara lära sig att acceptera det från ryggen också, sakta men säkert så går det framåt, ibland kommer det något bakslag men det är ju på något sätt det som är charmen med unghästar.

Jag älskar mina unghästar, eller mina och mina, den ena är ju min, men Coco måste jag erkänna att det är Maarit och Noora som är de stolta ägarna till, jag har bara fått äran att utbilda och jobba med henne, men jag älskar henne ändå.
Denna vecka börjar vi nästa del i utbildningen för dessa småglin, inhoppning! Ska bli så jäkla roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0